کد مطلب:180021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:313

زینت پرستش کنندگان خدا
بسم الله الرحمن الرحیم

در این شماره به سراغ معصوم ششم، امام علی بن الحسین، معروف به حضرت سجاد علیه السلام رفته ایم. امامی كه سراسر زندگی او از آغاز تا انجام، پر از حوادث و رویدادهای گوناگون است و می توان گفت كه در میان امامان علیهماالسلام پس از امیرمؤمنان علی علیه السلام، هیچ امامی چون او ستم نكشید و در برابر آن همه حوادث تلخ قرار نگرفت؛ در عین حال چون كوهی استوار در برابر طوفانهای دشواریها ایستادگی كرد و در همه ی كورانها، رسالت مكتبی خود را ابلاغ فرمود. رادمردی كه با امور مختلف و در جبهه های گوناگون، با طاغوتها مبارزه كرد، و هرگز تسلیم آنها نشد، و به راستی كه روح حسین علیه السلام در كالبد او دمیده شده بود، و مؤسس و پرورنده و پروریده فرهنگ عاشورای حسینی بود.



[ صفحه 10]



تجسمی عالی از كمالات و ارزشهای والای انسانی، زینت بندگان مخلص و صالح الهی، شیفته ی سجده و عبادت خالص برای خدا بود. در عین حال در صحنه های سیاسی و اجتماعی اسلام، حضور پرتلاش داشت و بار مسؤولیت امامت را تا آخر عمر به خوبی به پایان رسانید.

بزرگمردی كه خداوند او را به عنوان سید العابدین و زین اولیائی الماضین [1] یاد كرده است. [2] .

و روزی پیامبر صلی الله علیه و آله از امام سجاد علیه السلام یاد كرد و فرمود: هنگامی كه روز قیامت برپا می شود، منادی خدا ندا می كند: كجاست زینت عبادت كنندگان؟!

فكانی انظر الی ولدی علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب یخطر بین الصفوف:

«گویی به پسرم علی بن حسین (امام سجاد) در قیامت می نگرم كه بین صفهای مردم، خرامان و شادان و سربلند حركت می كند.» [3] .


[1] رئيس عبادت كنندگان و زينت اولياي گذشته ي خودم. اصول كافي، ج 1، ص 528.

[2] اين مطلب در حديث لوح آمده و آن نامه اي است از سوي خداوند به پيامبر (ص)، كه حضرت زهرا عليهاالسلام در روز ولادت امام حسين (ع) آن را به جابر بن عبدالله انصاري اهدا نمود و جابر آن را به امام باقر (ع) تحويل داد.

[3] علل الشرايع، ص 87 - بحار، ج 46، ص 3.